Ez a blog
egy kisebb csoport kutatási tapasztalatának mintegy a kiterjesztése: szeretnénk
ugyanis bevonni több embert ebbe a folyamatba. Ebben a blogbejegyzésben
megosztjuk tehát a kutatásunk tapasztalatát, amely 2013 februájában kezdődött.
Ez egy most is futó kutatási projekt, de nem hagyományos vizsgálat számokkal és
statisztikákkal. Ez utóbbiak fontosak, de a személyes történeteket is érdemes
vizsgálni, megérteni, értelmezni. Ez a kutatás pedig LMBQ középiskolai diákok
történeteiről szól.
Én, Gyuri a
projekt vezetője, etnográfus vagyok, vagyis olyan kutató, aki az emberek életét
úgy kutatja, hogy valamilyen módon részt vesz benne (“belülről”, nem pusztán
külső megfigyelőként). Korábban például fél even át részt vettem egy 11-es
iskolai osztály életében (órák, szünetek, iskolán kívüli találkozások a
fiatalokkal: kocsma, partik stb.), hogy feltárjam az ifjúsági kultúra,
szubkultúrák és az iskola összefüggéseit. Egy ilyenfajta kutatás az iskola mindennapi
életét mélyebben, más módon tárhatja
fel, mint egy kérdőíves vizsgálat. Ezután azt gondoltam, hogy valami hasonlót
jó lenne csinálni az LMBTQ fiatalok mindennapi életének feltárására az
iskolában. Sokféle problémát felvet azonban, ha így akarnám tanulmányozni az
LMBTQ diákok helyzetét; nem igazán megvalósítható. Tehát az az ötletem támadt,
hogy keresek olyan fiatalokat, akik maguk lesznek a kutatók, fiatal
etnográfusok összegyűjtve napi iskolai tapasztalataikat a segítségemmel, és
eközben megoszthatnák egy Facebook csoportban a meglátásaikat felépítve
egyfajta közös tudást arról, milyen LMBTQ-nak lenni az iskolában. Meghirdettem
tehát a kutatást, találtam résztvevőket, és februárban el is kezdtük a csoportot.
Más módszereket is bevontam: kérdőív a folyamat kezdetén, élő találkozások,
csoportos interjú a résztvevőkkel, saját személyes napló írása. Egy idő után az
eredeti ötletet meg kellett változtatni, mert a fiatal etnográfus koncepció nem
működött. De a csoport a megosztás és tudásépítés helyévé vált, s
felmutathatunk érdekes “eredményeket” is már. A résztvevők nem a kutatás
“alanyai”, akiket én a kutató megfigyelek, hanem aktív résztvevői. A csoport
szándékosan kicsi: 12 főből áll, hogy a személyes megosztás és az építő
csoportdinamika érvényesülhessen benne. A számok nem igazán érdekesek ebben a
“vizsgálatban”, nem akartam sok adatot összegyűjteni, hanem inkább mélyen
megérteni személyes történeteket és vitát, beszélgetést generálni.
Úgy
gondolom, sikerült egy biztonságos digitalis és valós környezetet, közösséget
kialakítanunk, ahol mindenki szabadon megoszthatja tapasztalatait, kérdéseit,
veléményét, sőt akár problémáit is. A kommunikációnkkal és vitáinkkal pedig
elkezdtünk közös gondolatokat is kialakítani a témában.
Most, mint
a csoport vezetője és facilitátora (a résztvevők segítségével) elmesélem az
olvasóknak, hogy mik is ennek a sajátos kutatásnak a legfontosabb pozitív és
problémás szempontjai mindezidáig (nem a tartalomra, eredményekre, hanem a
módra, a folyamatra, a kutatási és csoporttapasztalatra koncentrálva).
Beletelt
pár hónapba, de mostanra, ahogy írtam, a csoport egy valóban pozitív közösségi
környezetté vált, ahol mindenki elismert, megbecsült tag, és meg van hívva
arra, hogy hozzájáruljon a csoport életéhez. Az odatartozás érzése is bennünk
van, csoportként határozzuk meg magunkat, közösségként, amely terjeszkedni is
akar a jövőben, hogy egy olyan hely legyen, ahol LMBTQ fiatalok közösséget
alkothatnak. Voltak építő vitáink, de soha nem voltak veszekedések, sértő
kommentek és hasonlók. Néhányak számára a csoport konkrét segítséget adott a
saját önelfogaduk és identitásépítésük útján. Megbeszéltünk sok iskolához
kapcsolódó témát, és van mondanivalónk a nagyobb közönség számára is. Volt
néhány csoporttalálkozónk, ahol egészen mély személyes történetek és
véleménymegosztások is elhangoztak, és szeretnénk szervezni még többet a
jövőben. A tagok egyre aktívabbak, például együtt szerveztük meg és
bonyolítottuk le első workshopunkat a Budapest Pride hete alatt (ld. az előző
bejegyzés). Bizonyos szempontból elmondható, hogy sokszínű csoport vagyunk: a
tanulók külöböző iskolatípusokban tanulnak (állami, egyházi, drámatagozatos
iskola, normál középiskola, szakiskola, alternatív iskola) és Magyarország
különböző terüteiről jöttek (Budapest, vidéki város és falu).
Voltak
azonba nehézségeink is a hónapok során. Először is, több résztvevő számára az
elején nem volt világos a csoport célja, és így néhányan nem igazán vettek
részt a csoport életében, s egy idő után ki is léptek. Nagyon problémás, hogy
két tagról nem tudni miért is lépett ki, nem lehet őket elérni, pedig a
csoportban úgy tűnik, semmi negatívum nem érte őket. Most 12-en maradtunk:
többségében melegek, egy biszexuális fiú, egy leszbikus lány és egy fiú, aki
queerként határozza meg magát, én is meleg vagyok. Ez a helyzet önmagában nem
probléma, az egyetlen leszbikus jól érzi magát a csoportban, de jó lenne ha
többféle lenne a csoport. Sajnos próbáltam több lányt találni a kutatás elején,
de nem sikerült, és nem találtam transznemű tanulót sem.
A Facebook csoport
nagyon jó arra, hogy bevonjon az ország különböző részeiről érkezett
résztvevőket, és fenntartson egy folyamatos online kommunikációt (a’ la
Facebook persze J!), de megvannak a maga hátrányai is. A tagok
aktivitása nagyon váltakozik (különböző okokból; például valaki nagyon
elfoglalt lehet más dolgokkal az életében), a csoportélet nem mindig interaktív
és személyes. Néhányszor valaki például posztol valamit, és csak néhány tag
reagál annak ellenére, hogy fontos felvetés, kérdés van a kiírásban. Többen
hosszabb időre csöndben vannak, mások hetekig távol voltak/vannak a csoporttól
anélkül, hogy megnéznék azt. Ez egyrészt jó is, mert azt jelenti, hogy mindenki
szabadon fejezheti ki önmagát: hozzászólhat vagy sem, ahogy akar; másrészt azonban
ezen a módon a Facebook nem segíti elő az aktív részvételt.
Én gyakran
látom, hogy néhányan más csoportokban nagyon aktívak, posztolnak azok
timeline-jára, miközben itt meg nem. Mikor ezt a kérdést felvetettem az egyik
csoporttalálkozón, akkor nagyon érthető választ kaptam: “más csoportokban azt
érezzük, hogy bármit megoszthatunk, de ezt a csoportot komolyabbnak érezzük,
gondolkodnunk kell azon, mit is osztunk meg.” Elég egyértelmű, hogy az
off-line, élő csoporttalálkozások sokkal jobban elősegítik az aktív
párbeszédet, de sajnos nem sikerült egyetlen olyan találkozót sem
megszerveznünk, ahol mindneki ott tudott volna lenni. Több találkozó volt már,
ahol a tagok egy része ott volt, de olyan még nem, ahol mindenki.
Volt egy
nagyon komoly technikai problémánk is, amely veszélyeztette az egész kutatási
folyamatot: a Facebook csoportban egy
ideig csak az utolsó három poszt látszott a timeline-on, s ez szinte megölte a
csoportéletet. Ez a probléma szerencsére megoldódott.
A csoport
tagjai most aktívabbak, de nem mindenki, és általában elmondható, hogy nehéz
arra mozdítani a tagokat, hogy hosszabban írjanak, vagy részt vegyenek több
időt igénylő tevékenységekben. Például amikor workshopot készítettük elő, akkor
szerettem volna bevonni a diákokat abba, hogy keressenek érdekes korábbi
tapasztalatokat a posztok között, de nem igazán jártam sikerrel. Csak néhányan
írtak személyes kommentet vagy vallomást (nem is kerestek a régiek közül). Én
kerestem párat, s hozzátettem ezekhez. Így is jól jött ki végül, de én mint a
vezetője a folyamatnak láttam, hogy nehéz a “kutatási felelősséget” megosztani.
Ez még változhat. Remélem például, hogy a jövőben a tagok akár maguk is
írhatnak blogbejegyzést ide, most én írom ezeket, ők elolvassák, kommentálják
és jóváhagyják, a posztolás előtt.
Mindezen
nehézségek ellenére úgy gondoljuk, hogy ez a különleges kutatási tapasztalat
gazdagító és bátorító. Folytatjuk és szeretnénk kommenteket kapni másoktól is.
Azért osztottuk meg a nehézségeket, problémás szempontokat is, mert szeretnénk
őszinték lenni a tapasztalatunkkal kapcsolatban (és ezek annak részei), és mert
ezzel segíthetünk majd másokat, akik hasonló tevékenységben kapcsolódnak be:
mindez tanulságos lehet számukra.
Nemsokára
posztolni fogunk konkrét tapasztalatokat, problémákat és kérdéseket, amikre
várjuk az olvasók reakcióit.
No comments:
Post a Comment